Nouvelle présentation augmentée en français, ici (p.4): https://aphil.1fr1.net/t1985p75-lingue-simple-ls-publie-sous-licence-cc0Este n
ov proj
et es un en
im l
ingue rom
an ausili
ar cu
i gr
ande l
inies es le simpl
ite, le regular
ite, le fonetic
ite e l'internasional
ite. Mi n
oma l
e "Lingue Roman Simple" (LRS), o Lingue Simple (LS).
L'alfabet av 21 (du-des-un) letres:
a b c d e f g i j l m n o p r s t u v x zle
c sona com "k"
le
g es sempre dur
le
j es com en fransian o en portugalian
le
x sona com "ch" en fransian e portugalian
L'acsentuasion tonic cade sur le vocal ante l'ultim consonante si este no es l' s del plural, o sur le prim vocal final si no es un semivocal (
a, e, o + i/u en monosilabes) :
idee, die, vie...
En Simple, le
substantives termina per un
consonante o per le letre "
e" pos du consonantes secuente, e le
plural forma se per ajuntar un "
s". Cuando un mot termina se per le letre "
e", este pote es
mut.
L'article definit es "
le" o "
l'" (el apostrof) ante un vocal, e le article
indefinit es "
un", ance un numeral:
matre e patre / matres e patresun matre e un patre / matres e patresle matre e le patre / le matres e le patres Prinsipal suficses:-
ion (acsion). Si le letre ultim es "t", este deveni"s": acte > acsion, animat > animasion, produit > produsion...(pos le prim vocal)
-
nsie (derivat de "-nte"): secuente > secuensie, secuensial...
i>e sujer
ir > sujer
ensie
-
ite/-ete pos un i (cualite abstrat e acsion): regular > regularite, bel > belite, velie > veliete, capas > capasite, sosie > sosiete, vender > vendite..
-
ie (categories/paizes): folozof > filos
ofie, barbar > barb
arie, Ruses > R
usie
Otres:
-
al: natural (de natur)
-
an: italian (del Italie), fransian, anglian, american, rusian, brazilian...
-
ble: incredeble
-
ense: Parizense (de Pariz), Londrense (de Londre)
-
esce: animal > animalesce
-
ic: (adjectiv) jermanic (de jerman)
-
ific: far, tornar > simple > simplificar, simplificasion...
-
in: (adjevtiv) canin (de can), infantin (de infante) e inficse: terminar (de terme), imaginar (de imaj)
-
iv: afirmativ (afirmat-iv, afirma-s-ion), produtiv (de produir) a vezes, pos un inficse
at: cualite > cualit-at-iv
-
izme: (doctrin) anarcizme
-
iste: (secuor de doctrin) anarciste
-
iz: (fa ce ave) ide-al-
iz-ar
-
on: (aumentativ) caron (de car)
-
ot: (diminutiv/afectiv) filiot (de filie), Papot (de Papa), barcot (de barce)
-
or: opresor
-
oz: armonioz (de armonie)
Le prepozisiones "
a" e "
de" junta se al article definit : "
al" / "
del".
Le adjectives ance termina per un
consonante o le letre "
e" e pote prendre l' "
s" de plural en la funcsion pronomal:
le persones joven / velie > le jovenes / le velies > le jovenite / le veliete... Le adverbes ance termina per un
consonante o un "
e" o ancor per le suficse "-
mente" (adverbes derivat) :
simple > simplemente, intelijente > intelijentement, clar > clarmente, normal > normalmente...
Egziste ance formes en "-
o" :
claro, directo, bono, malo... > clarmente, directemente...
Le verbes aparteni a
tre conjugasiones cui terminasiones es -
ar,
-er e
-ir:
manjar / bever / dormir (tote le verbes es
regular)
Le prezente e imperativ es le radic del verbe:
manja / beve / dormi
Le pasat forma se per ajuntar le final "-va":
manjava / beveva / dormiva
Le futur, per le final "-ra" :
manjara / bevera / dormira
L'ipotez e subjuntiv / ireal, per le final "se" :
manjase / bevese / dormiseLe tempes
compozat ecspresa le anteriorite e forma se con le verbe aucsiliar "
aver":
> av' / aveva / avera / avese manjatLe forme
pasiv con le verbe aucsiliar "
eser":
> es' / eseva / esera / esese manjat
Le partisipes activ termina en
-nte (-ante/-ente/-inte)
Le partisipes pasiv termina en
-t (-at/-et-/it)
Substantivizat, li reseve le plural:
-ntes/-tesEgziste alge
verbes monosilabic:
-
dir di diva dira dise dit dinte dision dible
-
dar da dava dara dase dat dante dasion dable
-
far fa fava fara fase fat fante fasion fable
-
rir ri riva rira rise rit rinte rision rible
+ le forme
va (de
vade) del futur prosimal o intensional
Le pronomes personal, adjectives e pronomes posesiv es:
Mi av un mansion (casa) / Es
mi mansion / Es
le mie (plural:
mies)
Tu av un mansion / Es
tu mansion / Es
le tue (
Vu /
le vue: forme plu educat)
El av un mansion (F) / Es
su mansion / Es
le sue (
de el)
Lu av un mansion (M) / Es
su mansion / es
le sue (
de lu)
Le av un mansion (N) / Es
su mansion / es
le sue (
de le)
Ni av un mansion / Es
ni mansion / Es
le nieVi av un mansion / Es
vi mansion / Es
le vieLi av un mansion / Es
li/su mansion / es
le lie/sueNumeres cardinal e ordinal:
0
zer1
un /
prim ...
ultim2
du / du
im3
tre / treim
4
cuatre / cuatrim
5
since / sincim
6
sis / sisim
7
set / setim
8
ot / otim
9
non / nonim
10
des / desim
11
des-un / desunim
12
des-du / ...
13
des-tre14
des-cuatre15
des-since16
des-sis17
des-set18
des-ot19
des-non20
du-des21
du-des-un...
30
tri-des40
cuatre-des50
sinc-des60
ses-des70
set-des80
ot-des90
non-des100
sente101
sent-un...
1000
mil1001
mil-un...
10 000
des-mil1000 000
un milion1000 000 000
un milarde Table de corelatives Esperanto-LRS (Grasies a Silvano)
[/strike]
Corrélatifskia - cual | tia - tal | ĉia - tot | nenia - nul | ia - alcun | ia ajn - cualcun |
kial - per/por ce | tial - per/por este | ĉial - per/por tot | nenial - per/por nente | ial - per/por alce | ial ajn - per/por cualce |
kiam - cuande | tiam - alor | ĉiam - sempre | neniam - nunce | iam - alcor | iam ajn - cualcor |
kie - u | tie - la | ĉie - (en) tot parte | nenie - (en) nul parte | ie - (en) alcun parte | ie ajn - (en) cualcun parte |
kiel - com | tiel - asi | ĉiel - de tot mod | neniel - de nul mod / necom | iel - dalcun mod / alcom | iel ajn - de cualcun mod / cualcom |
kies - de ci | ties - de cual | ĉies - de tot | nenies - de ne un | ies - dalcun | ies ajn - de cualcun |
kio - ce | tio - este | ĉio - tot | nenio - nente | io - alce | io ajn - cualce |
kiom - cuan(te) | tiom - tan(te) | ĉiom - tot cuante | neniom - nul cuante | iom - (alc)un tante | iom ajn - cualcun tante |
kiu - ci | tiu - este | ĉiu - tot | neniu - ne un | iu - alcun | iu ajn - cualcun |
[strike]
---------------------------------------------------------------------------------------------------
TECSTES
Patre NiePatre Nie ci es al sel
Ce tu nom es santificat
Ce veni tu renie
Ce es fat tu volite sur le ter com al sel
Perdona ni le nie ofenses
Asi ce ni perdona a ni ofensores
E no dexa ni cader en tentasion
Ma libera ni del mal
Per ce a tu perteni le potensie e le glorie
Por le secles del secles
Amen
Invicte (Invictus, de William Ernest Henley)
En le n
octe ci c
ovri m
iN
egre inf
erne insond
able,
Mi da gr
asies al d
ios c
i Av f
at mi
alme indom
able.
En l'apret
ar del sircunst
ansie,
Mi no lam
enta ne di "
alte!"
Ma sub le c
olpes del er
ansie
Mi c
ap sangu
ante r
esta
alte.
Mi v
ide s
ol le n
oct' or
ible,
Ala del col
er e del pl
or,
Ma j
a le men
ase ter
ible
Enc
ontra mi c
a sen pav
or.
No imp
orta le d
ur cam
in,
Ne cu
ante va pez
ar mi c
arme,
Mi es m
estre de mi dest
in,
Mi es capit
an de mi
alme.
Declarasion del Diretes del Uman e del Sivitan de 1789 (mil setsente otdes non)Le Reprezentantes del Pople Fransian, constituat en Asemble Nasional, considerante ce l'inioransie, l'oblivie o le despresie del diretes uman es le sol cauzes del desgrasies public e del corupsion del Governes, av resolvet espozir, en un Declarasion solene, le diretes natural, inalienable e sacrat del Uman, afince este Declarasion, constantemente prezente a tot le Membres del corpe sosial, recorde a li sempre su diretes e su deveres ; afince l'actes del poter lejislativ, e les del poter egzecutiv potente a tot instante eser comparat com l'objet de tot institusion politic, esese pereste plu respectat ; afince le reclamasiones del Sivitanes, fundat doravante sur prinsipes simple e incontestable, tornat sempre al mantenir le Constitusion, e al felisite de totes. En consecuensie, l'Asemble Nasional reconose e declara, en le prezensie e sub l'auspisies del Eser Suprem, le diretes secuente del Uman et del Sivitan.
Article prim
L'umanes nase e permane libre e egal en diretes. Le distinges sosial pot' eser fundat solmente sur l'utilite comun.
Article II (duim)
L'objet de tot asosiasion es le conservasion del diretes natural e imprescriveble del uman. Este diretes es le liberte, le propriete, le securite e le rezistansie al opresion.
Article III (treim)
Le prinsipie de tot soverenite rezide esensialmente en le nasion. Nul corpe, nul indivudue pot' ezerser un autorite ci destes no emanase espresmente.
Article IV (cuatrim)
Le liberte consiste en poter far tot este ce no nose a l'otres : asi l’ezersisie del diretes natural de tot uman no ave limit salve estes ci garanti al otre Membres del Sosiete, le goz deste mesme deretes. Este limites pote solmente eser determinat per le Lej.
Article V (sincim)
Le Lej ave le diret de defender solmente l'acsiones nosiv al Sosiete. Tot ci no es proibit per le Lej no pot' eser impedit, e nul pot' eser obligat a far este ce le no manda.
Article VI (sesim)
Le Lej es l’espresion del volite jeneral. Tot le Sivitanes ave le diret de concorer personalmente, o mediante su Reprezentantes, a su formasion. Le dev' eser le mesme por totes, ce esese protejente o puninte. Tot le Sivitanes esente egal a su ocles, es egalment' admisible a tot dignites, postes e emplees public, segun su capasite, e sen otre distinge ce este de su virtue e talentes.
Article VII (setim)
Nul uman pot' eser acuzat, arestat, ne detenit salve en le cazes determinat per le Lej, e segun le formes ce le av prescrivet. Aceles ci solisita, ecspedi, ezecuta o fa ezecutar ordres arbitrarie, dev' eser punit ; ma tot Sivitan clamat o arestat en virtue del Lej deve obedir imediatmente : le se fa culpable per su rezistensie.
Article VIII (otim)
Le Lej dev' establir solmente punisiones strictemente e evidentemente nesesarie, e nul pot' eser punit salve en virtue de un Lej establit e promulgat anteriormente al delit, e legalmente aplicat.
Article IX (nonim)
Tot uman esente prezumit inosente aste ce le es declarat culpable, si se judi indispensable arestar le, tot rigor ci no esese nesesarie por garantir su person, dev'eser severmente reprimit per le Lej.
Article X (desim)
Nul dev' eser persecutat por su opiniones, mezme relijioz, con tante ce su manifestasion no pertuba l’orde public establit per le Lej.
Article XI (des-unim)
Le libre comunicasion del penses e del opiniones es un del deretes plu presioz del Uman : tot Sivitan pote donce parlar, escriver, imprimir libremente, salve a responder del abuz deste liberte, en le cazes determinat per le Lej.
Article XII (des-duim)
Le garantite del deretes del Uman e del Sivitan nesesita un forse public : este forse es donce instituit por l’avantaj de totes, e no por l’utilite particular destes al cual es confiat.
Article XIII (des-treim)
Por le mantenison del forse public, e por le despenses d’administrasion, un contribusion comun es indispensable. Este dev' eser repartit egalmente entre tot le Sivitanes, en funsion de su aptites.
Article XIV (des-cuatrim)
Tot le Sivitanes ave le diret de constatar, per se mesme o per se Reprezentantes, le nesesite del contribusion public, de consentir le libremente, de secuer su empleasion asi com de determinar su cuotite, su baz, su cobrasion e su durasion.
Article XV (des-sincim)
Le Sosiete ave le diret de demandar conte a tot Ajente public de su administrasion.
Article XVI (des-sesim)
Tot Sosiete en le cual la garantite del Diretes no es garantit, ne le separasion del Poteres determinat, no ave Constitusion.
Article XVII (des-setim)
Le propriete esente un diret inviolable e sacrat, nul pot' eser privat del mezme, salve cuande le nesesite public, legalmente constatat, egzije le de maner evidente, e sub le condision de un juste e previe indenizasion.
Preambul de la declarasion universal del diretes uman
Considerante ce le reconosensie del dignite inerante e le diretes egal e nonalienable de tote membres del familie uman es le baz del liberte, justisie, e paz en le munde,
Considerante ce le desconosensie e la despresiasion del diretes uman av orijinat actes de barbarie ce ofende la consiensie del umanite, e ce la venite d'un munde u l'eseres uman libre de parlar e crear, e librat del timores e del mizer, av esit proclamat com aspirasion plu alte de l'eseres uman,
Considerante esensial ce la diretes uman esese protectat per un sistem de diretes, afince nul person esese forsat, en ultim recurse, al rebelion contre le tiranie e l'opresion,
Considerante ce es esensial promover le develope de bon relasiones entre le nasiones,
Considerante ce en la Carte, le poples del Nasiones Unit proclama su fide en le diretes uman bazat en le dignite e le valorasion del person uman, en l'egalite del diretes del omes e femes, e ce li av desidit promover le progres sosial e elevar le cualite de vit con un liberte plu complet,
Considerante ce le states membre promete garantir, en cooperasion con le Nasiones Unit, le respecte e l'observasion universal del diretes uman e libertes bazic,
Considerante ce un comun consepte d'este diretes e librites es le plu importante por le completasion plen d'este promese,
L'Asemblee Jeneral
Proclama este Declarasion Universal del Diretes Uman com un ideal comun por tote le poples e nasiones, afince tot person e tot organ sosial, con este Declarasion en mente constantemente, promovese le respecte d'este diretes e libertes, per l'ensenianse e l'instrucsion, per medites progresiv, nasional e internasional, garanti le reconosensie e aplicasion universal e produtiv, e entre la poples del states membre e entre le teritories sub su autorite legal.
Le Cartux de Parme.
Prim Livre
Prim Capitre
Milan en 1796
Le 15 Mai 1796, Le jeneral Bonaparte entra en Milan al frente deste joven armate ce aveva resentemente traversat le ponte de Lodi e aveva enseniat al munde ce pos tante secles Sezar e Alecsandre aveva un sucsesor. Le miracles de bravite e de jenie, del cual l'Italia eseva testemunie, en alcun menses aveva despertat un pople dorminte; ancor un seman ante arivar le fransianes, le milanenses opinava ce li eseva nente plu ce un bande de brigantes acostumat a sempre fujir ante le trupes de Su Imperial e Rejal Majestate, almen acel eseva reportat a li, tre veses per seman en un petit jornal, tan petit cuan le man, impresat sur un sordid paper.